Reporter

Centro C4.1 & C4.2

150 posts in this topic

When the original Centro C4.1 mid-motor conversion for the Team Associated B4 buggy was released two years ago it transformed the cars handling on high traction surfaces. Such was its pace it was almost seen as the unfair advantage, as Centro converted B4 buggies filled all the podium places with a 1-2-3 overall in the 2011 BRCA British National Championships. Further success followed this year with Ryan Cavellari taking TQ at the 2013 Worlds Warm-Up and Ryan Maifield taking TQ and 1st at the Hot Rod Hobbies Classic.

With mid-motor 2wd chassis’ now firmly ensconced on high traction European tracks and a growing demand now coming from the US and Canada, Centro have developed the C4.2 conversion for Team Associated B4.1/B4.2.

The success of the Centro is its simplicity. Based around a hard aluminium one-piece chassis the C4.2 features an all-new moulded gearbox and bulkhead assembly that flips the motor around and places it in front of the rear wheel centerline. On high traction surfaces having a motor off the back is not going to help you dial in that cornering speed. The C4.2 addresses these issues creating a more centralized weight balance to carry more corner speed and provide more stable jumping.

Unlike the C4.1, the new C4.2 gearbox can also accommodate Team Associated’s geared differential for further fine-tuning. The bulkhead supports the carbon shock tower, allowing the gearbox to be removed without suspension disassembly.

Newly designed aluminium CNC rear suspension blocks now feature removable delrin inserts for improved longevity and maintenance. Blocks provide 3° toe-in with provision for 1° or 2° anti-squat. An optional 2.5° toe-in block is also available for further tuning along with Team Associated’s outboard FT blocks.

After many hours of testing the C4.2 chassis is now +9mm longer than the original and along with the battery X-brace is optimized for a variety of battery positions, allowing for weight balance tuning. The chassis can cater for saddle pack and shorty packs in fore and aft positions.

Further optional tuning possibilities are available with Centro’s range of brass weight accessories such as front bulkhead weights, front brace and carbon chassis side stiffeners.

So if you are racing on high traction surfaces convert today and watch those lap times fall.

Centro C4.2 Conversion Kit

• Hard CNC Aluminium Chassis
  • CNC Aluminium Rear Suspension mounts with inserts
  • Aluminium Battery X-Brace
  • Aluminum Lipo Battery holders
  • Moulded Gearbox casing
  • Moulded Rear Bulkhead
  • Idler gear, pivot and bearings
  • Carbon rear shock tower and body mount
  • Centre chassis tie-rod brace
  • Front Chassis Brass Posts
  • Aluminium battery posts
  • Wing mounts
  • Ball Studs
  • Various hardware
  • Pro-Line Bulldog C4.2 body & wing

cml

11.jpg

15.jpg

Alors toujour personne qui donne sont avis?Et le diff est ce qu on sais mettre le diff a pignon du b4 dedans?

Alors toujour personne qui donne sont avis?Et le diff est ce qu on sais mettre le diff a pignon du b4 dedans?

Le diff a pignon passe dans la boite du C4.2, pour le chassis, visiblement faut toujours les renforts latéraux .

Préparation C4.2 par ludovic valtier

Voici en quelques photos et quelques mots, la préparation du centro C4.2 pour pas trop être ennuyé sur la durée , et pour la prochaine manche nationale à Neuville de Poitou :)

photo+1.JPG

Le support voit les pièces avid anodisées noires prendre la place des pièces alu bleues d'origine. on peut meuler le support sur le coté pour que la bague bleue ne touche pas le support sur cet ancrage volontairement couché pour de meilleures réceptions de sauts.

photo+2.JPG

Les vis sont passées au spontex à l'aide de la dremel simplement parce qu'entre les dessins animés et téléfoot le dimanche matin t'as 2h00 à tuer ....

photo+3.JPG

Pour le train avant, la cellule ghea est tout le temps en place, mais pas la pièce laiton option avant qui amene bcp trop de poids et desequilibre la voiture (je trouve) . Meuler ou limer les bouts de triangles pour que tout soit libre

photo+4.JPG

Aux worlds, la voiture ne passait pas dans la boite d'origine. Il faut poncer en (8) les hexagones avants pour ne plus avoir de soucis !

photo+5.JPG

Cette rotule se barre toujours, le frein filet est ton ami dans le métal . alors frein filetez !

photo+1.JPG

Le système de direction doit être serré mais libre, avec le moins de jeu possible, mais ne pas brider la direction ! les biellettes jconcepts remplacent les asso d'origine et respirent la solidité

photo+3.JPG

Vue du train avant avec le poids optionnel sur la cellule. les chappes sont des chapes RPM qui tiennent bien mieux.

photo+4.JPG

Ecrous serrated pour les roues ! moins de risque car on connait l'histoire....

photo+5.JPG

Supports de servo Avid c'est joli ....

photo+1.JPG

Pour la boite de diff elle s'entrouve légérement sur la partie haute. ne pas trop serrer les vis ou ajouter une rondelle car certaines vis viennent toucher le slipper pad de l'autre coté. évidemment frein filet, surtout sur les 2 vis a l'interieur de la boite qui se desserrent facilement. la boite est beaucoup plus libre que sur le C4.1 ce qui offre des meilleurs controles d'assiette en l'air et plus d'avant . moins de drag brake lié à la boite en fait !

photo+2.JPG

Le support arrière également doté des maintiens d'amorts AVID . le point d'ancrage de la rotule arrière joue un role capital ! en bas pour avoir de l'arrière et en haut pour en avoir moins.

photo+3.JPG

Voici le "bulkead" alu arrière option qui rigidifie tout l'arrière ! nettement moins de flex qu'avec la version plastique ! adopté !!

photo+4.JPG

Nouvelle butée AVID Option ! ca a l'air magique et elle existe en 2 versions dont la céramique !<br>

photo+5.JPG

Pour la refonte du diff, toujours pareil, les billes ASC6584 asso qui me paraissent les meilleurs ! quelques seringues de chirurgien pour faire genre je refais souvent mon diff alors j'suis outillé ! la butée avid et prends le temps de bien faire travailler avant de resserrer peu à peu et recommencer jusqu'à avoir un diff nickel !

photo+1.JPG

le sticker des worlds :) il bougera plus jamais :D

photo+2.JPG

Les fans Rescuer par Red Workshop</a> ! il a résisté aux worlds et surtout plus de ventilos grâce à lui :) Merci Red

photo+3.JPG

On ressort la dremel pour les triangles arrières ou le cardan touche un peu :)

photo+4.JPG

les pièces alu qui maintiennent les hinge pin prennent moins de jeu qu'avant . les fusées arrières sont inversées pour une biellette plus droite

photo+5.JPG

Ajout d'un axle shim sur le top shaft ! en gros une petite rondelle sur le top shaft du slipper pour moins de jeu :)

photo+1.JPG

on prépare l'aileron en le découpant propre, un bon coup de spontex pour le matifier , un coup de dremel pour les angles !! rien de spécial :D

Edited by Reporter

BullDog GEN3 Clear Body for Associated/CML C4.2

This is the BullDog GEN3 Clear Buggy Body for the C4.2. Pro-Line’s new and improved BullDog design includes added enhancements that will make you go faster! The new C4.2 GEN3 Bulldog that Pro-Line driver Ty Tessmann debuted at the 2013 ROAR Nationals features a larger and higher swoop on the front side panels for more front down-force. The rear section of the roof has been angled off dramatically for a fresh new look and allows more air to get to the cooling fins on the motor. The GEN3 Bulldog also has a raised rear section behind the motor to increase the balance of traction front to rear for more overall traction on any surface. Get the most advanced body for your C4.2: Release the BullDog GEN3!

3411-00 | BullDog GEN3 Clear Body for C4.2

3411-00.jpg

3411-00-1.jpg

3411-00-2.jpg

3411-00-3.jpg

Petite question...

J'ai un b4.2 et j'avais envis de le commander le kit c4.2.

Le c4.2 marche t'il sur piste terre et extérieur aussi bien qu'un b4.2, ou c'est vraiment typé moquette et indoor?

JConcepts - C4.2 rear suspension kit - tower, bulkhead, wing mounts, hardware

Part # - 2323-1 Blue

Part # - 2323-2 Black

38d0c3dbb9a0e362ff11634d868371e4.image.733x550.jpg

c8db8f5f01bf60d88ae5009860d233bb.image.733x550.jpg

edccc5492e37e7ac7f9d43c23883551c.image.733x550.jpg

The Centro C4.2 conversion kit has been an instant hit with racers wanting to convert the race winning B4.2 into a mid-motor buggy. JConcepts has immediately jumped on-board with options and accessories for this highly competitive vehicle. The R&D team at JConcepts quickly identified 3 key areas where the C4.2 could be improved upon. In stock trim the C4.2 includes a molded rear bulkhead which is highly flexible and a target to damage in severe crashes. The JConcepts suspension kit includes an all CNC machined aluminum version which has been trimmed, narrowing the stance allowing more room for narrow rear pivot camber link adjustments. The bulkhead is available in blue or black color and has silver chamfered edges around the border and inner cut-outs. The tucked design, trimmed shape and pocketing give the racer an extremely durable yet light-weight piece.

The 4mm Carbon Fiber shock tower has all the necessary adjustments including the standard outer (C4.2) camber link positions and the newly added inboard camber link holes to accommodate a narrow pivot rear suspension. The shock tower has the JConcepts touch, including added rib positioning to strengthen the tower where appropriate and to allow big bore shock and transmission clearance where necessary. The upper shock mount positions have been relocated to allow for proper rear suspension droop while all holes are designed on an arc to minimize droop changes during setup changes.

The final touch to the assembly are the aluminum rear wing mounts. The stock wing mounts place the wing extremely high on the vehicle, raising the center of gravity and increasing the pendulum effect of the rear-end. The JConcepts wing mounts place the wing more than 7mm lower than stock and have been spaced closer to accommodate the more popular wings on the market, allowing a more interchangeable wing between the B4 and C4 vehicles. The aluminum wing mounts are light-weight, durable and set the wing at just the right height giving the vehicle a more natural rake in appearance. All additional 4-40 hardware is included to make the conversion a snap. Upgrading to the JConcepts rear suspension kit gives the racer more performance, durability, functionality and more wing choice flexibility.

All Suspension Kit items and #2328 C4.2 aluminum narrow pivot, rear suspension mounts are also available separately for easy rebuilds and upgrades.

Features:

• Original JConcepts design

• CNC machined aluminum and anodized rear bulkhead

• 4mm genuine Carbon Fiber material shock tower

• Reinforcement ribs added for strength

• CNC machined aluminum and anodized wing mounts

• Included hardware for installation

• Improves suspension responsiveness and rigidity

• Aesthetic eye-candy

Battery Strap Posts, AL7075 Silver

PS01602WEB_EN.jpg

ITEM# PS01602 FIT: CML Centro C4.2 CONTENT: 1 Set

● CNC MACHINED IN GERMANY

● PERFECT FIT – DURABLE DESIGN

● ONLY 10.0g

● HIGH QUALITY 7075 ALUMINIUM

This new Posts are made of high quality 7075 Aluminium and will replace the original Posts. They feature a perfect fit with the original Battery Strap.

petite question j'ai un b4.1 fteam si j'achete un kit centro c4.2 toute mes pièces seront compatible???

pour moi oui je les monté avec beaucoup de piéce du b4.1 et rajouter les big bore de mon b4.2 et pas de soucis

ok alors juste il faudra que je mette le palier direction alu et les portes fusees alu mais je les trouvent pas!!! je trouve que le pallier sur wartelle !! sinon train avant et arriere c'est bon . j'ai juste a acheter le kit alors? si vous avez des sites pour ces options ca serait cool c'est bien comme ca je garde mes jantes etc...

Je réédite ma question: Est ce que le c4.2 est essentiellement fait pour rouler sur matière synthétique et indoor?

Oui c'est du mid, sur terre ou herbe prend le b4.2 d'origine

OUI ET NON car sur la terre bien réglé le centro peut être bien plus rapide que le b4.2

J'ai vu qu'on pouvait utiliser plusieurs type d'accu sur le c4.2, y à t'il une différence entre les shorty ou des saddle niveau comportement de la voiture?

JCO2328.jpg

JConcepts has dropped an additional option for C4.2 owners with the release of the narrow rear pivot suspension kit. The C4.2 comes stock with a slightly wider rear suspension pivot geometry which allows the vehicle to react appropriately in extremely high-grip conditions. However, when the traction is lower, additional swing is needed in the rear-end and justifies the narrow rear pivot suspension. By decreasing the size of the camber link, inner pivot virtual rectangle, the buggy transitions left to right quicker, applying force against the rear tires giving that moment of forgiveness. Drivers feel more confident as traction breaks allowing them to power down slightly quicker transitioning into a forward moment. This setup is especially good in medium to high traction conditions which drivers see on outdoor and indoor tracks throughout the year.

*The narrow pivot mounts must be used in conjunction with the #2323 C4.2 rear suspension kit to take full advantage of the rear suspension geometry.

Features:

· JConcepts design and function

· CNC machined aluminum

· Silver chamfer highlighting

· Available black in color

· Aesthetic eye-candy

JConcepts – C4.2 aluminum narrow pivot, rear suspension mounts, set – black

Part # – 2328

In addition to the above set, all parts can be purchased individually for racers wanting to refresh after rebuilds or upgrades.

JCO2324.jpg

JConcepts – C4.2 aluminum narrow pivot, front plate

Part # – 2324

JCO2325.jpg

JConcepts – C4.2 aluminum narrow pivot, rear plate – 2.5 degree toe, 1D & 2D anti-squat

Part # – 2325

JCO2326.jpg

JConcepts – C4.2 aluminum narrow pivot, rear plate – 3 degree toe, 1D & 2D anti-squat

Part # – 2326

JCO2327.jpg

JConcepts – C4.2 hinge pin pivot bushings – 4 pc.

Part # – 2327

3/32" Tungsten Carbide and Ceramic Thrust Set (12)

SCH1085_1-500x500.jpg

This is a combination set including 12 pcs 3/32" Tungsten Carbide High Precision Balls and our Ceramic Caged Thrust Bearing for Associated/TLR.

Schelle 3/32" Tungsten Carbide High Precision Balls are the perfect upgrade for the ball differential in your Associated or TLR vehicle. These are the highest precision possible, with each ball measuring the same diameter at all points within 10 / 1,000,000 ths of an inch. This precision give you the smooth feeling diff like a cermic diff ball, but with the perfect hardness and ease of setting that comes with a Tungsten Carbide diff ball.

The Schelle Ceramic Caged Thrust Bearing for AE and TLR gives the diff maximum smoothness and is easy to build. The 6 caged ceramic balls run on a hardened, grooved ring to keep the diff smooth longer than anything else we've found.

Fits the following vehicles: B44.2, B4.2, T4.2, Centro C4.2, Centro T4.2, SC10.2, TLR 22-4.

Each package contains 12 pcs 3/32" Tungsten Carbide High Precision Balls and 1 Ceramic Caged Thrust Bearing inside of a mini snap case along with a Schelle mini decal.

Pro Tip: If you encounter an issue with the diff screw bottoming before the diff is tight, add a flat kit thrust washer over the diff screw (closest to the screw head) to act as a spacer. In some cases the shoulder on the diff screw can bottom out due to the smaller thickness of a caged thrust.

SCH1085_3-500x500.jpgSCH1085_4-500x500.jpg

Centro C4.5

6.jpg

Ceci est une réalisation presonnelle d'un C4.2 mis à jour avec des pièces de B5R/M.

Salut , tu as mis quoi comme pièce que tu dis compatible b5/c4.2 .

Merci d'avance Cédric.

Salut , tu as mis quoi comme pièce que tu dis compatible b5/c4.2 .

Merci d'avance Cédric.

Ce n'est pas ma voiture mais celle d'un pilote qui m'a fait passer les images.

Voici la fiche de réglages, il est indiqué les pièces utilisées. Par contre, il y a des modifications à faire.

setup.png

Merci pour les renseignements , je vais voir si je fais les modifs ou non sur le mien .

@+ Cédric.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now